Tájékoztató helyszíni ellenőrzésekről
Tájékoztató
a „Vállalkozó Start” program keretében lefolytatott
helyszíni ellenőrzésekről
A
helyszíni ellenőrzés célja a „Vállalkozó Start” program keretében
támogatásban részesített pályázatok megvalósításának és a megítélt támogatás
jogszerű és szabályos felhasználásának ellenőrzése, valamint a
szabálytalanságok kiszűrése.
A
helyszíni ellenőrzésre a Támogatói Okirat 6. pontja alapján kerül sor. Az
ellenőrzést az OFA Nonprofit Kft. hajtja végre, amelynek során az ellenőrök a
vonatkozó jogszabályok – különös tekintettel az államháztartásról szóló 2011.
évi CXCV. törvényben, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról
szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendeletben, és az Okiratban foglaltak szerint
járnak el.
Az
ellenőrzések lefolytatására a Támogatói Okirat kiállítását követően a nyújtott
támogatás igénybevétele alatt, a támogatási időszak befejezésekor, illetve
lezárásakor, valamint a lezárást követően, a fenntartási időszakban is sor
kerülhet.
A
Támogatott vállalkozó (továbbiakban: Kedvezményezett) köteles minden, az
ellenőrzéshez szükséges felvilágosítást és egyéb segítséget megadni.
A
helyszíni ellenőrzés folyamán az ellenőrzést lefolytató személy(ek) az
ellenőrzési szempontok figyelembevételével, a pályázati projekt megvalósulását
igazoló helyszínen található dokumentációkat, illetve a konkrét megvalósulást
vizsgálja meg.
Az
ellenőrzési szempontok:
- A vállalkozás működik, nem szünetel, nem áll
megszüntetés alatt, nincs felszámolás, csődeljárás, végelszámolás alatt;
- A pályázati felhívásban és a támogatói
okiratban foglalt kötelezettségek teljesítésének vizsgálata;
- A vállalkozó az üzleti tervében rögzítettek
szerint működteti vállalkozását. A vállalkozás működése és az elszámolni
kívánt költségek összhangja az üzleti tervvel, esetleges eltérések
bejelentésének igazolása;
- Az esetleges költség-átcsoportosítás
indokoltságágának vizsgálata, mely kiterjed a változásbejelentés
dokumentációjára;
- Az elszámolni kívánt költségek a projektidőszakon
belül keletkeztek (kivéve az előkészítési, jogi, ügyvédi költségeket);
- A Forrástár felületén vagy e-mailben
elektronikus formában benyújtott dokumentumok eredeti példányainak
megtekintése. Elektronikus formában hiteles dokumentumok felmutatását
elektronikus formában (laptopon, asztali számítógépen) várjuk el (pl. elektronikus
számla elektronikus formában hiteles, azt így kell felmutatni, a hozzá tartozó
záradékolásra szóló nyilatkozatot szintén). Papír alapon kiállított
dokumentumok ellenőrzése eredeti, papír alapon történik;
- Személyi jellegű kifizetések igazolása, alátámasztó
dokumentációja, amennyiben munkavállaló bére kerül elszámolásra: munkaszerződés,
bejelentés igazolása, bérpapírok, járulékok kifizetésének igazolása,
- A vállalkozás fenntarthatóságának, a beszámolók
és a mentoreseményre történő jelentkezések során megadott bevételi adatok
ellenőrzése, KATA adózás esetében bevételi nyilvántartás, a bevételi
nyilvántartás alapját képező számlák megtekintése;
- Számlák tartalmi követelményeinek megléte,
eredeti költségszámlák záradékolása;
- Igénybe vett szolgáltatások esetén teljesítésigazolások,
értékhatár felett szerződések megléte;
- Értékhatár felett árajánlatok, árajánlat
összehasonlító ellenőrzése;
- Képzési költség elszámolása esetén, (felnőtt)képzési
szerződés, jelenléti ív, képzési tanúsítvány megtekintése.
- Nyilvánosság biztosításának ellenőrzése a
„Vállalkozó Start” program honlapján közzétett „Nyilvánosság kezelése”
című tájékoztató szerint.
A
helyszíni ellenőrzés lefolytatása:
·
Az OFA Nonprofit Kft. helyszíni ellenőrzést folytató
munkatársa vagy munkatársai (továbbiakban: ellenőr) az ellenőrzés tervezett
dátumát megelőzően felveszi a kapcsolatot a pályázat kedvezményezettjével
e-mailben vagy telefonon az időpont- és helyszín egyeztetése érdekében.
·
Ezt követően e-mailben hivatalos értesítőt kap a
Kedvezményezett, mely tartalmazza a helyszíni ellenőrzés helyét, idejét, az
előkészítendő dokumentumok körét.
·
A helyszíni ellenőrzés napján az ellenőr
megjelenik a helyszínen, átadja a hivatalos megbízólevelét a vállalkozás
képviselőjének, aki személyes iratai felmutatásával igazolja magát, majd
megkezdik az ellenőrzést.
·
Amennyiben hiányosságot találnak, hiánypótlási
felhívásra kerül sor, melyet a vállalkozónak a megadott határidőre teljesítenie
szükséges.
·
Az ellenőrzés végén minden esetben jegyzőkönyv
készül, melyben rögzítésre kerül az ellenőr megállapítása, illetve az esetleges
hiánypótlással kapcsolatos teendő és határidő. A helyszíni ellenőrzési
jegyzőkönyv kinyomtatásához nyomtatási lehetőség biztosítását kérjük.
·
Az ellenőrzés időtartama az előzetesen jelzett
eredeti, megfelelően záradékolt dokumentumok rendelkezésre állása esetén 2-4
óra az ellenőrzés alá vont számviteli dokumentumok mennyiségétől függően.
Fontos
információk:
-
Mivel a kapcsolatfelvétel telefonon vagy e-mailben
történik, a helyszíni ellenőrzés pedig elsősorban a pályázatban megadott
helyszínen, kérjük gondoskodjanak arról, hogy mind a Forrástárban, mind a vallalkozostart.hu
oldalon a felhasználói Fiókjában megadott elérhetőségi és címadatok helyesek és
aktuálisak legyenek!
-
A helyszíni ellenőrzés során hivatalos iratot az
ellenőr nem visz magával, azonban arról másolatot kérhet, vagy készíthet.
-
A helyszíni ellenőrzés során az ellenőr a személyiségi
jogok és a Támogató adatkezelési tájékoztatójában rögzített szabályozás figyelembevételével
fényképfelvételt készíthet (pl. a támogatásból beszerzett eszközök rendelkezésre
állásáról), illetve kérheti a Forrástárba történő belépést a Kedvezményezett
részéről.
-
Projektadminisztrátor/pályázatíró közreműködése esetén a
helyszíni ellenőrzésen történő közreműködésre a projektadminisztrátor/pályázatíró
számára a Kedvezményezett meghatalmazást írásban adhat, azonban mindennemű
felelősség a kedvezményezett vállalkozót terheli, a helyszíni ellenőrzés
jegyzőkönyvét a támogatott vállalkozó köteles aláírni.
-
A helyszíni ellenőr hivatalos személynek minősül,
titoktartási kötelezettsége áll fenn, mely kiterjed az ellenőrzés során
esetlegesen tudomására jutott magánjellegű, illetve nem publikus
információtartalomra.
-
Ha a Kedvezményezett az ellenőrző szerv munkáját
ellehetetleníti, a Támogató a költségvetési támogatást visszavonja, a már kifizetett támogatást és annak kamatait visszaköveteli.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése